Skip to main content

Kurs Hakkında

TÜBİTAK 2237-A: Eğitim Alanındaki Lisansüstü Öğrenciler İçin Bilimsel Araştırma Becerilerinin Geliştirilmesi-4 Bilimsel Eğitim Etkinliği

 

Etkinliğin Amacı:

 

Günümüzde bireylerden beklenen nitelikler çağın getirdiği ihtiyaçlarla paralellik gösterecek şekilde değişim göstermektedir. Bireylere daha iyi bir eğitim sunarak sahip oldukları niteliklerin geliştirilmesi amacıyla birçok ülkede çeşitli eğitim reformları yapılmakta olsa da iyi bir eğitim sisteminin varlığı öncelikle yüksek nitelikli öğretmenlere bağlıdır. Yapılan birçok araştırma öğretmen niteliğinin, eğitim çıktılarını etkileyen önemli bir değişken olduğunu ve diğer birçok değişken arasında bireylerin öğrenmelerine etki eden en güçlü değişkenlerden biri olduğunu göstermektedir.

Ulusal ve uluslararası düzeyde nitelikli öğretmen yetiştirme konusunda birçok eğitim politikası geliştirilmeye çalışılsa da eğitim sistemlerindeki sorunların hâlâ öncelikli olarak nitelikli öğretmen eksiği sorunundan kaynaklandığı belirtilmektedir. OECD raporları birçok katılımcı ülke için öğretmenlerin sahip oldukları niteliklerin yeterli düzeyde olmadığını ve bu durumun iyileştirilebilmesi için önemli adımlar atılması gerektiğine işaret etmektedir. Ülkemizde de durumun benzer olduğu ve öğretmenlerin günümüzdeki eğitim hedeflerini karşılayabilmek için yeterli meslekî bilgi ve becerilere sahip olmadıkları belirtilmektedir.

Ulusal ve uluslararası alan yazında, anayasada, eğitimle ilgili yasalarda ve öğretim programlarında öğretmenlerin öğretim dışında başka temel görevlerinin de olduğu vurgulanmakta ve bu açıdan öğretmenlerin özellikle araştırma yapabilme bilgi, beceri ve tutumuna sahip olmalarının 21. yüzyılda kazanmaları gereken en önemli niteliklerden birisi olduğu belirtilmektedir. Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeler, yalnızca bilgiyi zihninde depolayan bireylerin yerine bilgiyi araştıran, sorgulayan, analiz eden ve sonuçlar çıkarabilen niteliklere sahip bireylerin yetiştirilmesini ön plana çıkarmaktadır. Bu niteliklere sahip bireylerin, bilimsel bilgiye nasıl ulaşılacağı ve bilimsel araştırma sürecinde neleri, hangi aşamada yapmaları gerektiği konularında bilgi, beceri ve farkındalık sahibi olmaları gerekir. Bunun için bireylerin bilimsel araştırma süreci ve bu süreçte kullanılan yöntemler hakkında hem kuramsal hem de uygulamalı olarak zenginleştirilmiş kapsamlı öğrenme süreçlerine ulaşabilmeleri ve bilimsel araştırma süreçlerini bir bütünsellik içerisinde yapılandırabilecek şekilde desteklenmeleri oldukça önem arz etmektedir.

 

Ülkemizde eğitim alanında araştırma yapma kültürünün geliştirilmesi ve yürütülen araştırmaların niteliğinin yükseltilmesi için bireylerin araştırma becerilerinin iyileştirilmesine büyük ölçüde ihtiyaç duyulmaktadır. Bu durum, eğitimlerine lisansüstü düzeyde devam eden bireylerin araştırma bilgi, beceri ve tutumlarının geliştirilmesi anlamında çok daha büyük bir öneme sahiptir. Bu bağlamda, ülkemizde 2006’dan sonra kurulan devlet üniversitelerinin eğitim fakültelerindeki lisansüstü programlarında bu ihtiyacın diğer üniversitelere göre daha fazla olabileceği düşünülmektedir. Buradan hareketle, düzenlenmesi planlanan bu bilimsel eğitim etkinliğinin amacı 2006’dan sonra kurulan devlet üniversitelerinin eğitim fakültelerinde lisansüstü eğitimlerine devam etmekte olan öğrencilerin araştırma yapma bilgi, beceri ve tutumlarının geliştirilmesine katkıda bulunmaktır.

 

Etkinliğin Kapsamı:

TÜBİTAK 2237-A: “Eğitim Alanındaki Lisansüstü Öğrenciler İçin Bilimsel Araştırma Becerilerinin Geliştirilmesi-4 Bilimsel Eğitim Etkinliği”nde aşağıdaki konulara yer verilecektir:

  • Bilimsel Araştırmanın Doğası
  • Bilimsel Araştırma Probleminin Tanımlanması ve Değişkenlerin Belirlenmesi
  • Alanyazın Taramasının Gerçekleştirilmesi
  • Nicel Araştırma Desenleri ve Örnekleme Yöntemleri
  • Nitel Araştırma Desenleri ve Örnekleme Yöntemleri
  • Bilimsel Araştırmalarda Veri Toplama
  • Nicel Araştırmalarda Veri Analizi ve SPSS Yazılımına Giriş
  • Nitel Araştırmalarda Veri Analizi ve NVivo Yazılımına Giriş
  • Bilimsel Araştırmalarda Etik
  • Bilimsel Araştırma Proje (BAP) Önerisi ve Raporu Yazma Örnekleri
  • Örnek bir Avrupa Birliği Projesi
  • Örnek bir TÜBİTAK Projesi
  • Proje Yazımında Karşılaşılan Güçlüklerin Paylaşımı ile Çözüm Önerileri
  • Projelerin Sunumu